torsdag, november 03, 2011

Sänkt restaurangmoms en riktig landsbygdssatsning

Äntligen har reformen för sänkt restaurangmoms blivit verklighet.

Oppositionen och media kallar det hånfullt för krogmoms och belackarna hävdar att det är till för att storstadskrögarna ska tjäna mer pengar.

För mig är detta en viktig satsning på landsbygden och på kvinnors företagande. Jag har besökt många små trevliga matställen på landsbygden. Ibland kombinerade med en gårdsbutik eller hantverksbod. Det är många gånger företagarens möjlighet att klara sig på sitt företag, att ha "flera ben att stå på".

Jag har ätit på pizzerian i det lilla samhället. Den som kanske många gånger är samhällets samlingspunkt. Den som förutom pizza också serverar köttbullar och annan husmanskost för att kunden efterfrågar det och där byns ungdomar jobbar extra och tjänar lite egna pengar.

Jag besöker caféet i den lilla staden där det också serveras lättlunch och där jag känner igen de unga tjejerna som jobbar extra vid sidan av sitt skolarbete.

Det är här sänkt restaurangmoms kommer att bli en möjlighet till utveckling och tillväxt!

Inga kommentarer: