lördag, december 10, 2011

Jag får chansen att träffa fredspristagarna

I nästa vecka får jag, som ordförande för Centerkvinnorna, möjlighet att träffa de tre kvinnor som nu får Nobels fredspris och jag tänker genast på hur vi i Sverige ska kunna hjälpa kvinnor i världen i deras kamp för fred och frihet och kvinnors rättigheter.

På Svt play kan man se en dokumentär om de tre pristagarna. Deras mod och styrka gör mig ödmjuk. Jag är oerhört glad över att dessa tre nu blir uppmärksammade för sitt arbete men samtidigt känner jag att var och en av dem vore värd ett eget fredspris.

Fredsförhandlingarna höll på att bryta samman och i ett sista desperat försök ockupperade kvinnorna lobbyn till det hotell där förhandlingarna pågick.
Det var som om de i den stunden tog all min värdighet och integritet. Om de griper mig för att jag protesterar mot deras våld och dödande då ska jag ge dem det sista jag har kvar. Det var därför jag tänkte klä av mig naken. Så säger Leymah Gbowee om den händelse som ledde till att fredsavtalet till slut undertecknades.

Liberias president Ellen Johnson Sirleaf har sedan dess arbetat för fred, återuppbyggnad av landet och försoning. En farlig och svår uppgift i en skör tid.

Tawakkul Karman är en av de kvinnor som ledde protesterna i Yemens arabiska vår. I 9 mån bodde hon och andra kvinnor, barn och ungdomar som drömmer och värdighet och frihet i tält på Förändringstorget. Hon är den första arabiska kvinnan som får priset.

Centerkvinnorna skrev för ett tag sedan en debattartikel på detta tema.
Centerkvinnorna vill att kvinnor ska ha en aktiv och beslutande roll i fredsförhandlingar och återuppbyggnad efter konflikter.

Därför kräver vi att Sveriges regering arbetar aktivt för att fler länder ska inrätta handlingsplaner för FN: s resolution 1325 som lyfter fram kvinnors roll och viktiga bidrag som aktörer för fred.

Inga kommentarer: